Haft czy nadruk – na co się zdecydować?

Niezależnie, czy planujecie duże zamówienie na odzież reklamową, czy marzy Wam się po prostu koszulka z ulubionym motywem, składając zamówienie będziecie musieli wybrać pomiędzy haftem i nadrukiem. Poniżej przedstawiamy krótkie porównanie obu technik, które rozwieje Wasze wątpliwości i pomoże w podjęciu decyzji.

Haft komputerowy – zalety i wady

Haft nadaje odzieży klasy i wskazuje na solidną jakość jej wykonania. Ponadto technika ta zapewnia wysoką wytrzymałość wzoru – haft komputerowy jest odporny na dezynfekcję oraz częste pranie, również w wysokiej temperaturze. Nada się więc doskonale do ozdobienia koców, szlafroków czy wymagających regularnego czyszczenia ręczników. To dobry wybór również w przypadku kurtek, czapek i innych rodzajów zimowej odzieży, która często wykonana jest ze sztucznego tworzywa, materiałów wodoodpornych lub tkanin o wysokiej gramaturze (np. powyżej 190g/m2). W odróżnieniu od wzorów uzyskanych innymi technikami, haft nie zetrze się ani nie wykruszy z czasem – możemy być pewni, że nawet po wielu praniach zachowa swój kolor i kształt.

Pamiętajmy jednak, że technikę tę warto stosować głównie w przypadku naszywek lub wzorów o niewielkiej powierzchni – usługa staje się nieopłacalna, gdy chcemy pokryć zdobieniami dużą powierzchnię tkaniny. Haft nie nadaje się również do przejść tonalnych między kolorami czy drobnych detali wzoru. Ponadto ze względu na ograniczenie, jakie narzuca grubość nici, powierzchnia wzoru musi być odpowiednio duża (powyżej 10 mm), jeśli ma on pozostać czytelny.

Nadruk – cechy i zastosowanie

Nadruk to forma zdobienia popularna zwłaszcza w przypadku dużych zamówień na odzież i gadżety reklamowe. Wśród dostępnych metod wymienić można np. niedrogi i zapewniający wierne odwzorowanie barw sitodruk, nadruki Flex i Flock, które świetnie sprawdzą się w przypadku prostych grafik czy logo, a także wytrzymały i nowoczesny nadruk solwentowy.

Do najważniejszych zalet nadruku należy czytelność wzoru – będzie on dobrze wyglądał niezależnie od tego, jaki rozmiar i rozdzielczość wybierzemy. Nie musimy też martwić się o estetyczny wygląd wybranej przez nas grafiki – technika ta pozwala bowiem na dokładne odwzorowanie szczegółów i napisów.

Nadruk można jednak stosować tylko na gładkich tkaninach, co oznacza, że nie ozdobimy nim np. ręcznika czy szlafroka. Ponadto wymaga on termicznego utrwalenia, nie może być więc stosowany na tkaninach o temperaturze topnienia poniżej 180 stopni. Pamiętajmy też o tym, że wiele metod nadruku obejmuje wykonanie kosztownych matryc, co sprawia, że technika ta jest opłacalna głównie w przypadku zamówień o dużym nakładzie.

Wróć do bloga